Info aanmeldingen

1. Aan welke voorwaarden moet de leerling voldoen om aan te melden? 


Om een leerling te kunnen inschrijven in het buitengewoon onderwijs moet er een verslag zijn van het CLB (verslag/M-decreetverslag/IAC verslag). Dit verslag vermeldt voor welke type u kan aanmelden.


Wie heeft er recht op voorrang:


  1. Broers of zussen of kinderen van hetzelfde gezin/dezelfde leefentiteit van leerlingen die zijn ingeschreven op onze school krijgen voorrang om zich in te schrijven. Het gaat hierbij om leerlingen die in het schooljaar 2024-2025 ingeschreven zijn in MPI Zonnebos. Kinderen die broer/zus zijn van een leerling in SBSO Zonnebos, kunnen geen gebruik maken van deze voorrangsregeling.
  2. Kinderen van personeelsleden in dienst van MPI Zonnebos gedurende het schooljaar 2024-2025.

2. Hoe kan ik de leerling aanmelden? 


De school werkt met een onlinesysteem op de website van de school.


Welke info moet worden doorgegeven:

  • Rijksregisternummer leerling
  • voornaam + naam leerling
  • geboortedatum leerling
  • domicilie-adres leerling
  • onderwijstype/IAC-verslag
  • naam broer/zus (voorrangsregeling)
  • naam, gsmnummer en mailadres van ouder(s)/opvoeder(s)/voogd/contactpersoon
  • contactgegevens CLB


Onze aanmeldingen worden geordend per type en niveau (kleuter – lager). Je kan enkel aanmelden voor niveau kleuter of niveau lager. Het is niet mogelijk om voor de beide aan te melden. Het is eveneens niet mogelijk om een leerling voor meerdere types aan te melden.


3. Criteria voor toewijzing


De aanmeldingslijst wordt per aanmeldingsperiode geordend op basis van het criterium (wandel)afstand via een berekening met Google Maps, waarbij de afstand wordt berekend tussen het domicilieadres van de leerling tot het officiële adres van de vestigingsplaats. Bij eenzelfde afstand wordt toeval toegepast (via digitale toevalsgenerator).


De aangemelde leerlingen worden geordend op basis van de volgende criteria:

  1. de kinderen van dezelfde leefentiteit die ook kinderen van personeelsleden zijn,
  2. kinderen van dezelfde leefentiteit,
  3. kinderen van personeelsleden,
  4. de overige leerlingen.


4. Hoe kan ik hulp krijgen? 


Indien u hulp nodig heeft voor het aanmelden, kan u de school contacteren zodat we samen kunnen bekijken wie u kan ondersteunen.

5. Wanneer weet ik of ik na een aanmelding mijn kind effectief kan inschrijven? 


Communicatie toegewezen leerlingen

De ouders van de leerlingen die in aanmerking komen voor een open plaats worden gecontacteerd via mail.


Indien er na een week, met meerdere pogingen tot contact en indien mogelijk via verschillende kanalen, geen reactie werd gegeven, vervalt de aanmelding van de leerling. Indien er nadien toch opnieuw een vraag wordt gesteld, geldt dit als een nieuwe aanmelding.


Communicatie niet toegewezen leerlingen

Ouders of aanmelders van niet-toegewezen leerlingen krijgen een mededeling van een niet-gerealiseerde inschrijving. Deze leerlingen krijgen automatisch een plaats op de wachtlijst.


6. Waar kan ik terecht met vragen? 


Bij vragen kan u steeds terecht bij de orthopedagogen op het algemeen nummer 03/680 12 60 of via mail: